جوش شیرین

انواع جوش شیرین ایرانی و خارجی

استفاده از انواع جوش شیرین ایرانی و خارجی در جیره های غذایی دام و طیور تاثیر مثبتی بر سلامت و تامین بخشی از نیاز های بدن آنها دارد.

جوش شیرین چیست؟

جوش شیرین ظاهری کریستال داشته و رنگ آن سفید است. این محصول از نمک های بدون کلر محسوب می شود. به صورت طبیعی جوش شیرین در چشمه ها یافت شده و اکثرا توسط فرآیندهای شیمیایی تولید می گردد.

کاربرد های جوش شیرین

به طور کلی جوش شیرین اکثرا در صنایع غذایی، دارویی و دامی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه موارد مصرف آن در خوراک دام و طیور بیشتر توضیح داده شده است.

علاوه بر این جوش شیرین در کپسول های خاموش کننده آتش نیز بکار گرفته می شود. زیرا جوش شیرین بوسیله اسید ها مورد تجزیه قرار گرفته و از طریق خنثی سازی اسید ، مقداری گاز دی اکسید کربن تولید می کند. علاوه بر این جوش شیرین در حرارت بالای 80 درجه سانتیگراد، مقداری گاز کربنیک آزاد می نماید.

کاربرد و موارد مصرف جوش شیرین در صنعت دام و طیور

موارد مصرف جوش شیرین در خوراک دام و طیور متفاوت است. این محصول در خوراک گاوهای شیری یک منبع بی کربنات به حساب می آید و در جیره طیور از آن جهت تامین سدیم بدون کلرید استفاده می گردد.

حفظ حالت بافری شکمبه در گاوهای شیری بسیار مهم است. برای این منظور علاوه بر بی کربناتی که بوسیله بزاق تولید می گردد، به افزودنی های دیگری نیز نیاز است که از جوش شیرین استفاده می گردد.

جوش شیرین در بهبود بخشیدن چربی شیر و همچنین کم نمودن عوارضی که در پی استرس گرمایی ایجاد می گردد نیز نقش خیلی پر رنگی دارد.

جوش شیرین خوراک دام و طیور

مزایای استفاده از جوش شیرین در جیره دام و طیور

جوش شیرین یا بیکربنات سدیم که معمولا به صورت پودر عرضه می شود، در جیره نشخوار کنندگان برای حفظ ثبات PH شکمبه و پیشگیری از اسیدوز متابولیک بکار می رود. همچنین با استفاده از خاصیت بافری می تواند چربی شیر را افزایش دهد. در جیره طیور و سایر تک معده ایها نیز به عنوان منبع تامین سدیم کاربرد دارد.

جایگزین نمودن مقداری از نمک طعام با جوش شیرین سبب کاهش آب فضولات و خشکی بستر می گردد. می توان تا سی درصد نمک جیره را با بیکربنات سدیم جایگزین نمود بی آنکه اثر سوئی بر تولید گله داشته باشد. برای افزودن بیش از این مقدار جوش شیرین باید از کافی بودن کلر در جیره مطمئن بود. بیکربنات سدیم حاوی ۲۸ درصد سدیم می باشد و در ترکیب آن کلر وجود ندارد.

مقدار مصرف جوش شیرین برای دام و طیور

مصرف جوش شیرین در خوراک گاو شیری

در گاو های شیری به منظور رسیدن به بهترین نتیجه می توان به ازای هر راس گاو برای تولید هر ده لیتر شیر، پنجاه گرم جوش شیرین مصرف نمود. همچنین می توان در یک تن خوراک کنسانتره ای، 10 الی 13 کیلو گرم را استفاده کرد.

مصرف جوش شیرین در خوراک گاو گوشتی

استفاده از کنسانتره در خوراک گاوهای گوشتی بسیار بالاتر است. در 30 روز اول پیشنهاد می گردد میزان مصرف جوش شیرین 1 تا یک و نیم درصد باشد و پس از عادت پذیری، میزان مصرف جوش یرین به 0.75 تا 0.5 درصد برسد.

مصرف جوش شیرین در خوراک طیور

در خوراک طیور با توجه به وضعیت املاح آب و مواد استفاده شده در جیره، مصرف 1 تا 2 کیلو گرم جوش شیرین پیشنهاد می گردد.