کنجاله پنبه دانه

انواع کنجاله پنبه دانه پودر و پلت

انواع کنجاله پنبه دانه پودر و پلت به علت داشتن پروتئین بالا به عنوان یک منبع تامین پروتئین در کنار محصولاتی نظیر کنجاله سویا و کنجد در جیره دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.

این نهاده محصول فرعی استخراج روغن از پنبه دانه است و به رنگ قهوه ای می باشد. گاهی بی آنکه پوشش تخم پنبه را جدا کنند، اقدام به روغن گیری می نمایند که در این صورت، میزان فیبر خام به ۲۵ درصد هم خواهد رسید.

محدودیت ها و موارد استفاده از کنجاله پنبه دانه

این نهاده به علت داشتن الیاف زیاد و وجود گوسیپول کاربرد چندانی در تغذیه طیور ندارد. گرچه تنها ۱۰ درصد گوسیپول موجود در کنجاله پنبه دانه به شکل آزاد می باشد اما گوسیپول پیوند یافته نیز می تواند با لیزین اتصال پیدا کرده، لیزین را از دسترس و جذب باز دارد.

همچنین گوسیپول با آهن ترکیب شده و سبب تغییر رنگ سفیده و زرده تخم مرغ می گردد. این عوامل موجب می شوند کنجاله پنبه دانه برای استفاده در جیره طیور مناسب نباشد. علاوه بر این احتمال آلودگی این نهاده به سالمونلا و افلاتوکسین بالاست و خوش خوراکی ضعیفی دارد.

کنجاله پنبه دانه برای استفاده در جیره نشخوارکنندگان مناسب تر است و در خوراک گاوهای گوشتی تا ۲۰ درصد جیره نیز کاربرد دارد.