خرما ضایعاتی

فروش انواع خرما ضایعاتی در کشور

خرما ضایعاتی علاوه بر کارخانه های تولید لواشک و شیره، در جیره های غذایی دام و طیور نیز کاربرد ویژه ای دارد. انواع مختلف آن از طریق این بازرگانی در کشور به فروش می رسد.

خرما ضایعاتی چیست؟

خرما درختی است که از ریشه تا برگ آن مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو مفهوم ضایعات در این درخت معنا ندارد. اما به اصطلاح خرمایی که جهت مصارف انسانی به صورت مستقیم قابل استفاده نباشد را خرما ضایعاتی می نامند.

کاربردهای خرما ضایعاتی

اگرچه بیشترین مصرف خرما ضایعاتی در خوراک دام است، اما امروزه از این محصول در بخش های مختلفی استفاده می گردد. برخی از این کاربردها عبارتند از:

  • خوراک دام
  • تولید شیره
  • کارخانه های تولید لواشک
  • کارخانه های کلوچه پزی
  • تولید فراورده های با ارزش افزوده
  • مصارف صنعتی

خرماضایعاتی خوراک دام

مصرف خرما در خوراک دام به دو صورت اتفاق می افتد. امروزه علاوه بر مصرف مستقیم خرمای ضایعاتی در خوراک دام، فراورده های خرما نظیر تفاله و هسته نیز به صورت گسترده در خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرند.

هسته خرما که ضایعات کارخانه های تولید شیره و لواشک است، پس از خشک شدن توسط دستگاه هایی مخصوصی پودر شده و در تکمیل جیره های غذایی استفاده می شود. این محصول از نظر ارزش غذایی تقریبا با ذرت برابری می کند. این در حالی است که قیمت آن به نسبت ذرت بسیار پایین تر است.

انواع خرما ضایعاتی

خرما ضایعاتی انواع مختلفی دارد. گاهی خرما از همان ابتدا مرغوب نبوده و برای مصرف انسان مناسب نیست و گاهی نیز به علت چیدن نادرست، بسته بندی نامناسب، حمل و نقل غیر صحیح و یا گذشتن مدت زیادی از تولید آن به ضایعات تبدیل می گردد.

از یک نگاه دیگر نیز می توان خرما ضایعاتی را به دو دسته خشک و شیره دار تقسیم کرد. هر کدام از این انواع کاربرد خاص خود را دارند.

مراکز فروش خرما ضایعاتی

کشور ایران با تولید سالانه بیش از یک میلیون تن خرما از بزرگترین تولید کنندگان خرمای جهان به شمار می آید. این محصول اکثرا در مناطق جنوبی کشور تولید می گردد. گروه تولیدی بازرگانی کهن به واسطه ی دسترسی به تمام مناطق تولید خرما، متناسب با نوع مصرف خرما ضایعاتی، بهترین نوع آن را برای متقاضیان در نظر می گیرد.