ذرت علوفه ای

فروش مستقیم بهترین ذرت علوفه ای

ذرت علوفه ای به منظور استفاده در کارخانه های سیلاژ بسته بندی و دامداری ها بسیار پر مصرف است. بازرگانی کهن بهترین نوع این محصول را به صورت مستقیم به فروش می رساند.

ذرت علوفه ای

یکی از غلات با اهمیت و پرمحصول و مهم در تغذیه ذرت می باشد. ذرت بعد از برنج و گندم بیشترین سطح کشت را در بین غلات دارد. این محصول از جمله گیاهانی است که توجه دامداران را به شکل خاص به خود جلب کرده است.

مهمترین مناطق کشت ذرت علوفه در ایران و جهان

آمریکا با دارا بودن بیش از 45 درصد ذرت دنیا از این نظر رکورد دار است. استان های اردبیل، مازندران، تهران، گرگان و خوزستان در ایران بیشترین سطح کشت ذرت را دارند. بنا به آماری که در سال 1382 منتشر شد، استان فارس با حدود 100 هزار هکتار کشت ذرت، بیشترین سح زیر کشت این محصول را داشته است.

منشأ و تاریخچه ذرت علوفه ای

آمریکا را باید منشأ اولیه ذرت در جهان دانست. ذرت در مناطقی همچون مکزیک، آمریکای جنوبی و مرکزی مهمترین منبع جهت تامین غذا به حساب می آمده است.

ذرت در ایران از سال 921 توسط پرتغالی ها وارد کشور شد و از سال 1353 جزء طرح افزایش تولیدقرار  داده شد.

اهمیت و ارزش غذایی ذرت علوفه

قدرت سازگاری زیاد با شرایط جغرافیایی متنوع و خصوصیات فراوان دیگر ذرت سبب شد تا این محصول خیلی سریع در جهان گسترش یابد.

گیاه ذرت سرشار از نشاسته و مواد قندی بوده و بیش از 80 تن در هکتار محصول می دهد. این محصول یکی از بهترین گیاهان جهت تولید علوفه ی سبز، سیلاژ و دانه می باشد.

ذرت علوفه ای در خوراک گاو و گوسفند

خوشخوراکی و سها الهضمی از جمله ویژگی های خوب ذرت علوفه ای برای گاو گوسفند است. ذرت علوفه ای در مقایسه با نوع دانه ای از مواد معدنی غنی تری برخوردار است.

آزمایشات صورت گرفته نشان می دهند ساقه و برگ 50 درصد ماده خشک را در خود دخیره می کنند. ساقه و برگ شامل 37 درصد ازت، 61 درصد پتاس، 26 درصد فسفر و 79 درصد کلسیم است.

علوفه این محصول از نظر مواد گلوسیدی و انرژی زا غنی و از نظر پروتئین فقیر است. به همین علت ذرت علوفه ای را به همراه علوفه های با پروتئین بالا مصرف می کنند. سیلاژ این محصول برای دام های پرواری از بهترین خوراک هاست.

ذرت علوفه ای خوراک دام

عملیات کاشت ذرت و انتخاب بذر

انتخاب بذر ذرت بسیار مهم بوده و در این مرحله به منظور کاهش احتمال پوسیدگی بذر و همچنین حمله امراض قارچی باید نهایت دقت را به کار بست. ضد عفونی کردن یکی از کارهای معمول جهت جلوگیری از حمله احتمالی قارچ ها است.

بذر مورد نیاز برای ذرت دانه ای و ذرت علوفه ای متفاوت است. 20 تا 25 کیلوگرم برای ذرت دانه ای و 30 تا 35 کیلوگرم برای ذرت علوفه ای مناسب است. فاصله بوته ها برای ذرت دانه ای در ردیف 15 تا 20 سانتی متر و برای ذرت علوفه ای 10 تا 20 سانتی متر مناسب است.