پودر استخوان

پودر استخوان منبع کلسیم و فسفر جیره

امروزه منابع حیوانی جایگاه ویژه ای در تامین پروتئین، کلسیم و فسفر جیره دارند. پودر استخوان در کنار پودر گوشت و ماهی یکی از این محصولات است که با قیمت مناسبی قابل خرید است.

جیره نویسان و صاحبان دامداری ها و مرغداری ها به خوبی می دانند راز موفقیت واحد های پرورش دام و طیور دارا بودن جیره ای ارزان و در عین حال با ارزش غذایی بالا و کامل است. این دو مقوله کامل بودن و ارزان بودن با هم منجر به یک ضریب تبدیل غذایی خوب می شود و هیچگاه به تنهایی معیاری مناسب نخواهند بود.

 پودر استخوان خوراک طیور

یکی از خوراک هایی که می تواند تاثیر مستقیمی بر بهبود ضریب تبدیل غذایی داشته باشد، پودر استخوان است. این محصول هم به لحاظ دارا بودن ارزش غذایی بالا و هم قیمت پایین، گزینه ای مناسب جهت مصرف در جیره های غذایی به شمار می آید.

آنالیز پودر استخوان

کلسیم و فسفر از مهمترین فاکتورها در انتخاب پودر استخوان است. کلسیم پودر استخوان معمولا 22 و فسفر 11 درصد می باشد. علاوه بر این انرژی قابل متابولیسم و پروتئین خام نیز حائز اهمیت است. انرژی این محصول 1800 تا 2000 کیلوکالری و پروتئین آن 15 تا 20 درصد است.

دیگر موارد آنالیز عبارتند از: چربی 5 درصد، نمک کمتر از یک درصد و خاکستر حدود 70 درصد.

نکات مهم پودر استخوان

پودر استخوان محصولی است که همانند پودر گوشت هنگام استفاده از آن باید بسیار حساس بود، زیرا پودر استخوان معیوب و بی کیفیت ممکن است مضراتی برای دام و طیور داشته باشد. پودر استخوان باید دارای پروانه بهداشتی بهره برداری از اداره دامپزشکی و شماره پروانه ساخت محصول باشد.

شرایط نگهداری پودر استخوان

پودر استخوان باید در محل خشک، خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب و در دمای 15 تا 25 درجه نگهداری شود. تاریخ انقضای این محصول حدود 4 ماه می باشد.

متقاضیان خرید پودر استخوان می توانند نوع باکیفیت و مطمئن این محصول را از بازرگانی کهن تهیه نمایند.