خوراک دام تخمیری

خوراک کامل تخمیری تحولی در خوراک دام

خوراک کامل تخمیری محصولی دانش بنیان می باشد که با تامین تمام نیاز های دام و کاهش هزینه های دامداری، تحولی عظیم در خوراک دام  کشور ایجاد کرده است.

امروزه قریب به ۷۰ درصد از هزینه های جاری در صنعت دامپروری و تمام واحدهای پرورشی مربوط به تغذیه و خوراک دهی دام هاست. فلذا جای دارد ضمن نگاه ویژه به کیفیت خوراک مصرفی مسائل مربوط به قیمت و بصرفه بودن را نیز در نظر گرفت، زیرا عدم ثبات اقتصادی، گرانی و پایین بودن کیفیت نهاده های دامی در وضعیت فعلی دامپروری، حیات بسیاری از واحدهای مذکور ، تولید گوشت قرمز، محصولات پروتئینی و جمعیت دامی کشور را دچار چالش کرده است و میطلبد در کنار تجربیات مفید دامپروران عزیز از آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی نیز استفاده کرد.

از آنجاییکه ضعف در سیستم تغذیه ای ارتباط مستقیمی با بروز بیماری ها و ناهنجاری ها دارد همواره باید به برآورده شدن نیازهای زیستی و تولید حیوان دقت نمود. بطور مثال کمبودهای تغذیه در وزن گوساله و بره های بدنیا آمده موثر بوده و کمبود برخی پارامترها همچون فسفر در باروری حیوان تاثیر بسزایی دارد.

بزرگترین تهدید سالیان اخیر در صنعت دامپروری بروز فاجعه ذبح دام های ماده بوده که عامل اصلی آن گرانی و کمبود مواد خوراکی است بطوریکه بسیاری از دامداران صنعتی روستایی و عشایر کشور لاجرم تن به این رخداد خطرناک می دهند.

عدم وابستگی و کم شدن مصرف نهاده های اصلی و استراتژیک همچون جو، ذرت، سویا و یونجه نکته بسیار مهمی است که در خوراکهای کامل تخمیری دیده میشود و نتیجه نهایی در قیمت مناسب و اقتصادی این محصول کاملا مشخص است.

خوراک کامل تخمیری

مزایای خوراک کامل تخمیری

از آنجاییکه پایه این خوراک بر عملیات تخمیر کنترل شده و مخلوط شدن تمام اجزای جیره قرار گرفته است، خروجی نهایی موجب بالا رفتن کیفیت محصول تولیدی خوش خوراکی و افزایش اشتهای دام مصرف کننده می شود همچنین محصول مورد نظر یا طبع حیوان در فصول مختلف سازگار بوده و پاسخگوی تمام احتیاجات دام است.

قیمت مناسب و افزایش صرفه اقتصادی در پرورش دامهای مختلف.

کمک به حفظ و پایداری محیط زیست

متناسب با نیاز حیوان ( تولید شیر گوشت شرایط آبستنی و…) تولید میشود.

کاهش هزینه های مربوط به کارگری و آماده سازی خوراک

یالاتس بودن خوراک در آیتم های مختلف تغذیه ای (ماده خشک، انرژی، پروتئین، کلسیم، فسفر و….)

بدون نیاز به اضافه کردن هیچگونه ماده خوراکی حتی کاه

استفاده از مواد اولیه باکیفیت در تولید خوراک

عدم وابستگی به نهادههای خاص و معمول در دامپروری

افزایش سیستم ایمنی و مقاومت بدن حیوان در مقابل برخی بیماری ها.

بهبود سیستم تولید مثلی و باروری حیوان

افزایش وزن در حیوانات پرواری

افزایش تولید شیر در گاوهای شیری و بطور ویژه شیر گوسفند و بز

برای تمام گروه های پرورشی ائم از گاو، گاومیش، گوسفند و بز بصورت تخصصی تولید میشود.

یا توجه به عدم نیاز به عملیات های آماده سازی و فرآوری برای واحد های با امکانات کم و دامداران عشایری بسیار مناسب است بطوریکه دامدار تنها درب کیسه خوراک را باز کرده و در آخور برای مصرف حیوان می ریزد.

حمل و نقل آسان به تمام نقاط کشور.

ماندگاری بالا و عدم فساد برای زمان های طولانی

یا توجه به وجود تعادلات لازم جلوی بروز بسیاری از ناهنجاری ها همچون آنتروتوکسمی و نفخ شکم گرفته میشود.

لازم به ذکر این خوراک بصورت کاملا یکدست و مخلوط شده تولید می گردد و حیوان مورد نظر نیز جیره کامل و محاسبه شده ای دریافت خواهد کرد.

خوراک تخمیری بسته بندی

در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای دامداران کشور عزیزم ایران با توجه به آنالیزهای صورت گرفته و بکارگیری علم و تجریه به آنان این اطمینان را داده با خیالی راحت خوراک کامل تخمیری را بر اساس توصیه های تولید کنندگان و تیم مشاور علمی مصرف کرده و نتایج آنرا در پایان دوره های پرورشی خود آنالیز کنند. ضمنا امکان تولید محصول با توجه به سفارش مشتری و داشتن استانداردهای لازم وجود دارد.

با تشکر 

دکتر محمد جواد اسکندری 

گروه تولیدی بازرگانی کهن