مدیریت استرس گرمایی گاو شیری گوسفند

استرس گرمایی سبب می شود گاو های شیری ، پرواری، گوساله ها و گوسفند ها رمقی برای بلند شدن نداشته باشند. مدیریت استرس گرمایی از گرمازدگی و از دست رفتن آب و الکترولیت های بدن جلوگیری میکند.

بارها در بازدید از دامداری های مناطق مختلف استان خوزستان لزوم بازنگری اساسی در سیستم های خنک کننده فعلی مانند مه پاش را متذکر شده ایم و معتقدیم این سیستم ها در ساعات گرم روز ایجاد بحران کرده و‌ فضای شرجی و رطوبتی بسیار بدی را بوجود می آورد. خواهشمندیم دامداران عزیز این نکته را مد نظر قرار داده و با اصلاح سیستم سرمایشی فارم خود به تولید شیر و گوشت بیشتر کمک کنند.

بوجود آوردن دمای متعادل و خلق آسایش برای حیوان استراتژی مهمی است که باید در مزارع پرورش دام مناطق گرمسیری کشور با دقت بسیار بالایی مد نظر قرار گیرد.

پیامدهای استرس گرمایی

به یاد داشته باشیم گرمای بیش از حد و ایجاد استرس گرمایی پیامدهای بسیار بد و جبران ناپذیری برای تمام حیوانات بدنبال خواهد داشت.

در هوای گرم حیوان کم اشتها شده و غذای کمتری استفاده خواهد کرد و این مهم به تولید شیر و گوشت در حیوان لطمه می زند.

از طرفی با مصرف کمتر غذا حیوانات آبستن دچار معضلات زیادی شده و علاوه بر مبتلا شدن مادر و جنین به بیماری متاسفانه هنگام تولد شاهد متولد شدن بره،بزغاله و گوساله های ضعیف و با وزن بسیار پایین هستیم.

استرس گرمایی و سیستم خنک کننده

بیماری های حاصل از استرس گرمایی

با توجه به وجود سیستم دامداری عشایری در اکثر مناطق کشورمان استرس گرمایی و عدم استفاده از سامانه های خنک سازی مناسب موجب ظهور و اود بیماری پنومونی خواهیم بود.

آن چیزی که در بیماری پنومونی موجب بحران و سقوط میشود در واقع عدم پاسخ مناسب دستگاه تنفسی و ریه ها برای تنفس و هواگیری بیشتر و مقابله با استرس گرمایی است.
متاسفانه در ابتلا حیوان به بیماری ذات الریه و پنومونی ظرفیت ریه ها برای هواگیری و تنفس بیشتر بسیار کم میشود.

‏با ما باشید…
دکتر محمدجواد اسکندری