پرواربندی گوسفند و گوساله

نکاتی پیرامون پرواربندی گوسفند و گوساله

پیرامون پرواربندی گوسفند و گوساله چه نکاتی حائز اهمیت هستند؟ خرید نژاد مناسب و جیره بالانس شده چه تاثیری در افزایش وزن دارند؟

مطالبی که در زیر بیان می شود هم در مورد پرواربندی گوساله کاربرد دارد و هم پرواربندی گوسفند.

انتخاب نژاد مناسب

اولین نکته انتخاب نژاد مناسب است. می دانیم که سمینتال نژاد خوبی است ولی در حال حاضر به قدری گران است که ارزش خریدن ندارد. زیرا اگرچه سمینتال نسبت به هلشتاین ضریب تبدیل خوبی دارد ولی در عوض این ضریب تبدیل خوب را همان ابتدا باید به کسی که از آن گوساله را میخریم پرداخت کنیم. مانند شخصی که قصد اجاره ی یک خانه را دارد و صاحبخانه به او می گوید اگر میخواهی کرایه کمتر بدهی بیا و کل اجاره یک سال را یکجا همین اول پرداخت کن.

بهترین نژاد گوسفند

برای بره پرواری هم باید نژادی انتخاب کنیم که مناسب و به صرفه باشد. مثلا افشاری خیلی خوبه و اکثرا نتیجه خوبی میگیرند. قزل افشار خوب است، شال خوب است، مهربان خوب است. این ها نژاد های خوبی هستند. ممکن است این نژاد ها نسبت به نژادهایی که سبک وزن تر هستند خوراک بیشتری مصرف کنند ولی الان چون یک تورم خوبی را برای گاو و گوسفند داریم و داریم یک هزینه ای را انجام می دهیم، بهتر است یک نژاد سنگین وزن تری انتخاب کنیم تا بواسطه ی افزایش وزن بیشتر و تولید گوشت بیشتر، حاشیه سود بالاتری داشته باشیم.

هنگام خرید حتما با یک متخصص برید تا خرید برای شما انجام دهد. متاسفانه خیلی ها دام هایی را خرید میکنند که مریض هستند یا مشکل دارند که وزنگیری خوبی ندارند و تلفات آنها زیاد میشود.

اهمیت جیره بالانس شده

یکی از مواردی که باعث تلفات در شروع دوره یا در طی دوره می شود، نا آگاهی دامدار از تغییرات در جیره است. مشکل اصلی برخی دامدارا این است که فکر میکنند هرچه بیشتر کنسانتره بدهند یا هرچه بیشتر جو بدهند دام آنها افزایش وزن بیشتری دارد که کاملا اشتباست.

وزن گیری بیشتر فقط جیره ی بالانس شده می خواهد. در یک جیره ی بالانس شده همان موادی استفاده می شود که در سایر دامداری ها و جیره ها استفاده می شود و چیز عجیب غریبی داخل آن نیست و فقط درصد های استفاده از آن متفاوت است.

در یک جیره بالانس شده برای بره افزایش وزن ماهانه 12 کیلو هم شاهد بوده ایم. پس بنابراین برای وزن گیری بهتر یا باید دوره پرواربندی یا دوره جیره نویسی را گذرانده باشیم.