خوراک دام ترکیب کنسانتره و علوفه یعنی چه؟

یکی از سوالات پرتکرار دامداری ها این است که خوراک دام ترکیب کنسانتره و علوفه یعنی چه؟ بهترین روش تولید و مصرف جیره چیست؟

در دامداری ها گاها مشاهده می شود که اصطلاح های “خوراک”، “علوفه” و “کنسانتره” به شکل اشتباه و بعضا به جای هم استفاده می شود. در این مطلب به تشریح این موضوع می پردازیم.

خوراک در دامداری

خوراک دام یعنی کنسانتره بعلاوه علوفه. دامداری های سنتی به کنسانتره در اصطلاح می گویند خوراک و این یک اصطلاح اشتباه است. پس هر جایی اصطلاح خوراک را شنیدید، بدانید منظور علوفه بعلاوه کنسانتره بعلاوه یک مقدار آب یا رطوبتی است که به خوراک اضافه می شود.

کنسانتره چیست؟

وقتی می گوییم کنسانتره صرفا منظور این نیست که برویم کنسانتره آماده را از کارخانه ها بخریم. کنسانتره یعنی یک مخلوط متراکم پر انرژی و پر پروتئین. یعنی یک مخلوط غلیظ شده که شامل غلات (جو و ذرت)، کنجاله ها (کنجاله سویا، کنجاله کلزا، پنبه دانه، کنجاله کنجد)، پودر چربی، بافرها، مکمل ها، نمک و سایر افزودنی هایی که داریم استفاده می کنیم.

کنسانتره می تواند فقط شامل 4 قلم محصول باشد مثلا جو و ذرت و سویا و یک پرمیکس مکمل و یا می تواند تا هفده هیجده مورد خوراکی را شامل شود.

علوفه چیست؟

علوفه هم یعنی همان کاه، یونجه، سیلاژ ذرت و تفاله چغندر. تفاله چغندر را اگر داخل کنسانتره استفاده کنیم می شود جایگزین جو و اگر در قسمت علوفه استفاده کنیم به عنوان علوفه محسوب می شود. برخی از دامدارها به کل خوراک مصرفی علوفه می گویند که این نیز اشتباه است.

بنابراین شکل درست تولید و مصرف خوراک در دامداری ها ترکیب علوفه و کنسانتره است. در خصوص نحوه و درصد ترکیب علوفه و کنسانتره می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.