روغن طیور

تولید و فروش روغن طیور ویژه مرغداری

روغن طیور یکی از منابع اصلی تامین انرژی خوراک مرغداری ها است. آیا تمام مراکزی که به تولید و فروش این محصول اقدام می کنند، استاندارد بوده و مجوز دارند؟

یکی از محصولاتی که توانسته تاثیرات مثبت تغذیه ای و اقتصادی مهمی در خوراک طیور ایجاد نماید، روغن طیور است. روغن طیور یک روغن ترکیبی است که انرژی بسیار بالایی دارد.

اضافه کردن مقداری روغن به جیره پایانی طیور تاثیرات ارزشمندی در راندمان تولید مراکز پرورش طیور ایجاد می نماید.

در حوزه خوراک طیور روغن مخصوص طیور بهترین چربی را دارا می باشد زیرا هم قابلیت هضم آن بسیار مناسب است و همچنین عاری از هرگونه ویروس و آلودگی میکروبی است. علت این امر هم حرارت دیدن غیر مستقیم در دمای بیشتر از 250 درجه است.

روغن طیور نیمه مایع بوده و در آن آنتی اکسیدان موجود می باشد. احتمال تند شدن و اکسید شدن این محصول خیلی کم است. بوی روغن طیور بسیار خوشایند و به خاطر داشتن اکسیدهای چربی ضروری محصولی مناسب جهت استفاده در جیره طیور است.

روغن طیور علاوه بر اینکه باعث می شود قیمت نهایی جیره به لحاظ اقتصادی به صرفه باشد، ضریب تبدیل مناسبی را نیز ایجاد می کند.

میزان مصرف روغن در جیره

میزان مصرف روغن در جیره مرغ های گوشتی و تخمگذار متفاوت است. با نظر کارشناس می توان در تهیه پیشدان میزان پنج کیلوگرم در تن و میاندان و پسدان 10 تا 40 کیلوگرم استفاده نمود. مقدار استفاده در جیره مرغ های تخمگذار تجاری و مرغ مادر نیز ده تا چهل کیلوگرم در تن است.

روغن در شرایط آب و هوایی گرم

یکی از مزیت های روغن طیور پایین بودن گرمای ویژه تولیدی توسط روغن به نسبت غلات است. این ویژگی سبب می شود تلفات در شرایط آب و هوایی گرم کمتر شود. این موضوع خصوصا در نژاد های سنگینی مثل مرغ مادر بسیار مهم است. از این رو از روغن جهت تامین بخشی از انرژی جیره استفاده می شود.

مزایای استفاده از روغن طیور

  • قابلیت هضم روغن طیور بسیار مناسب است
  • فرم نیمه مایع روغن طیور و آنتی اکسیدان موجود در آن سبب شده امکان اکسید شدن و تند شدن آن خیلی پایین باشد.
  • روغن طیور از لحاظ اقتصادی به صرفه است.
  • روغن طیور بسیار خوش طعم است.

انواع روغن دام و طیور

روغن دام و طیور با توجه به ترکیبات آنها تقسیم بندی می شوند. در زیر برخی از این ترکیبات آمده است:

  • روغن متشکل از سویا، ذرت و HFP
  • روغن متشکل از سویا و کلزا
  • روغن متشکل از ترکیب دانه های روغنی

مشخصات و آنالیز روغن طیور

آنالیز روغن طیور با توجه به ترکیبات آن ممکن با تفاوت هایی همراه باشد. در اینجا برای نمونه آنالیز یک نمونه روغن با ترکیبات روغن سویا + روغن تصفیه شده و بی بو شده + پالم آمده است:

آنالیز روغن طیور

با توجه به این توضیحات مراکز خریدی قابل اعتماد هستند که تمامی این شرایط را رعایت نموده و روغن خود را به شرط بفروش برسانند.