ذرت علوفه ای دام

نکاتی پیرامون ذرت علوفه ای خوراک دام

چه نکاتی پیرامون ذرت علوفه ای باید رعایت کرد تا بهترین عمکرد را خوراک دام داشته  و در نتیجه به افزایش سلامت و تولید بیشتر در دامداری منجر شود؟

با نزدیک شدن به فصل برداشت ذرت علوفه ای لازم است چند نکته را بدانید.

چه زمانی درب سیلو ذرت را باز کنیم؟

اگر سیلاژ ذرت شما تمام شده است باید در یک فاصله ی کوتاه یکی دو روزه در سیلو را ببندید. نکته دوم اینکه حق ندارید چند روز  بعد از بستن درب سیلو آنرا باز کنید و  باید یک مدت بگذرد.

مشکلات باز کردن زود هنگام سیلو

اگر زودتر از موعد رسیدن سیلاژ ذرت در سیلو را باز کنید سیلاژ ذرت از کیفیت لازم برخوردار نمی شود و می تواند شرایط شکمبه را به هم بریزد و اسیدوز ها، ورم پستان ها و کاهش چربی شیر را خواهیم داشت.

راه حل نبود سیلاژ ذرت در دامداری

چکار باید کرد؟

معمولا اکثر دامداری ها در این موقع سال یا سیلاژ ذرت شان تمام شده و یا بی کیفیت شده است. اگر سیلاژ ذرت تمام شده است بیایید با تفاله چغندر جایگزین کنید. هر 4 کیلو سیلاژ ذرت از نظر وزن ماده خشک برابر است با یک کیلو تفاله چغندر.

نکته مهم این است که اگر تفاله چغندر را از یک حدی بیشتر استفاده کنید مثلا برای گاو شیری بیشتر از 2500 تا 2800 گرم ، باعث می شود که مدفوع دام شل باشد و در نهایت این موضوع می تواند روی بازدهی خوراک تاثیر بگذارد. زیرا شل بودن مدفوع باعث می شود  نرخ خروج مواد از شکمبه افزایش پیدا کند و قابلیت هضم کم می شود و یکسری موارد دیگر.

نکته دیگر اینکه اگر تفاله چغندر نبود یا گران بود می توانید یونجه استفاده کنید و یک مقدار کنسانتره. علت استفاده از کنسانتره این است که ذرت علوفه ای خودش یک مقدار انرژی دارد و یونجه آن مقدار انرژی را ندارد و کلا ذات این دو محصول با هم متفاوت است.

یونجه و ذرت علوفه ای را فقط در شرایط اضطرار می توان جایگزین کرد ولی در حالت عادی که کلا ساختار این دو محصول متفاوت است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.