خوراک جایگزین دام و طیور

نهاده های جایگزین خوراک دام و طیور

خوراک ها یا نهاده های جایگزین با نام علمی byproduct با معنی محصول یا فراورده های فرعی یک انتخاب اجتناب ناپذیر در خوراک دام و طیور است که دیر یا زود باید به آن روی آورد.

نهاده های خوراکی جایگزین

با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در بازار دام و نهاده های مربوطه پیشنهاد میشود دامداران عزیز برای یکبار هم که شده با اصلاح کارکرد فعلی استفاده از نهاده ی جایگزین را در صدر برنامه های خود قرار دهند.

شاید بسیاری از دوستان و علاقه مندان کم و بیش در جریان کنسانتره های پلت شده کارخانجات خوراک دام و طیور باشند.جالب است بدانید سهم و درصد بسیار بالایی از مواد تشکیل دهنده ی خوراک نهاده های جایگزینی مانند:
سبوس برنج
آردک برنج
ضایعات پسته
کنجاله زبتون
ضایعات بادام زمینی
ضایعات و پودر میوه
و…میباشد که طی فرایندی محاسبه شده همراه با بکار گرفتن برخی مواد همچون بنتونیت و ملاس و… به کنسانتره پلت شده تبدیل میشوند.
کافیست این مواد که با نام خوراک یا نهاده های جایگزین شناخته می شود را از بازار تهیه کرده و با نهاده های خوراکی معمول که در دسترس هست مخلوط کرده و در اختیار دامهایمان قرار دهیم.
مطمئنا نتیجه ای فوق العاده بهمراه خواهد داشت.

دیدگاه سنتی خوراک دام

بسیاری از دامداران اعتقاد شدیدی به مصرف جو دارند و همین مسائل میتواند تا حدودی زمینه گرانی جو را در بازار بوجود بیاورد.

یا در مواردی دیگر متاسفانه دیده شده قیمت کاه در برخی نقاط برابر با یونجه یا حتی بالاتر هست و این در صورتی است که این دو ماده خوراکی به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند و ارزش یونجه بعنوان پادشاه علوفه ها کاملا اثبات شده است.
بارها و بارها در محافل مختلف بنده از تغییر فرهنگ تغذیه ای در دامپروری صحبت به میان آورده و اعلام نموده ام باید در سیستم های تغذیه ای نگرشی جدی بوجود بیاوریم و نهاده های جایگزین را وارد تغذیه تمام گله ها کنیم.

همچنین استفاده از خوراک های مخلوط شده و TMRباید بطور ویژه مدّ نظر قرار گیرد که در این باره بطور ویژه در روزهای آینده بحث خواهیم کرد.

و نکته آخر:
در مقایسه ها و پژوهش های علمی صورت گرفته پیرامون مصرف جو و ذرت ثابت شده است چنانچه دامداران ما تغییر نگرش داده و ذرت را بطور ویژه در خوراک دام ها به کار گیرند نتایج بسیار مثبت و بهتری نسبت به مصرف جو به دست خواهد آمد.

دکتر محمدجواد اسکندری

✅بکارگیری علم و تجربه✅