آرد برنج

آرد برنج محصولی ناشناخته در جیره

آیا آرد برنج همان سبوس برنج است؟ ارزش غذایی این خوراک ناشناخته در جیره با چه محصولی قابل مقایسه است؟ آیا انواع سبوس برنج ارزش غذایی یکسانی دارند؟

مراکز پرورش دام و طیور در درجه اول با هدف کسب سود و درآمد به این حوزه ورود پیدا می کنند. بررسی ها نشان می دهد رسیدن به این هدف در گرو تامین جیره مورد نیاز با کمترین هزینه ممکن است.

همانطور که اشاره شد کاهش قیمت جیره یکی از مهمترین اهداف مراکز پرورش دام و طیور است. آرد برنج به عنوان محصولی ناشناخته و با ارزش غذایی بالا توانسته است جایگاه خوبی در جیره های غذایی بدست آورد.

تغییر خوراک های استفاده شده در جیره

در سال های اخیر به منظور کاهش هزینه های تامین جیره، خوراک های جدیدی جایگزین خوراک های رایج و قدیمی شده است. اگرچه این خوراک ها اکثرا در دسته ضایعات قرار می گیرند، اما ارزش غذایی بالای آنها سبب به صرفه شدن آنها می شود. یکی از این محصولات جایگزین سبوس و آرد برنج است.

سبوس برنج در جیره دام و طیور

بر خلاف سبوس گندم که یک محصول شناخته شده در خوراک دام و طیور است، سبوس برنج در این حوزه کمتر مصرف می گردد. سبوس برنج خود در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. انواع سبوس برنج دو کوب و تک کوب یا سنتی و کامپیوتری جزء این تقسیم بندی هستند. شلتوک و آرد برنج نیز از محصولات مهم فراوری برنج هستند.

آرد یا سبوس برنج

سبوس برنج در واقع همان پوسته خارجی برنج است که با توجه به روش شالی کوبی و روش تولید به دو کوب یا تک کوب و همچنین به انواع سنتی و کامپیوتری تقسیم بندی می شوند. آرد برنج حاصل پوسته چسبیده به برنج است که بعضا دانه های برنج نیز در آن وجود دارد. این محصول آردی شکل و کامل پودر شده و ارزش غذایی آن نیز نسبت به سبوس دو کوب بسیار بالاتر است.

آنالیز آرد برنج

اگرچه از آرد برنج بیشتر به سبب پروتئین بالای آن استفاده می شود، اما این محصول ویژگی های دیگری نیز دارد. در کنار پروتئین حدودا 16 درصدی آرد برنج باید به چربی حدودا 18 درصدی، فیبر حدود 10 درصدی و 3200 کیلو کالری انرژی آن نیز اشاره نمود.

علاوه بر ارزش غذایی بالا به طعم و بوی خوش آرد برنج در جیره نیز باید توجه داشت.

کیفیت و قیمت آرد برنج

از آنجا که آرد برنج پودری شکل است امکان اضافه نمودن ناخالصی هایی به آن وجود دارد. از اینرو تهیه این محصول از مراکز معتبر بسیار حائز اهمیت است زیرا وجود مقداری خاک در آرد برنج کاملا ارزش غذایی و قیمت آن را تحت تاثیر قرار می دهد.