کنسانتره گاو شیری

کنسانتره شیری ویژه گاوهای پرشیر و متوسط

تغذیه گاو شیری با توجه به میزان تولید شیر آنها متفاوت است. انواع کنسانتره پر شیر، متوسط و کم شیر با بهترین مواد و آنالیز استاندارد از طریق این مرکز به فروش می رسد.

ضرورت مصرف کنسانتره در جیره دام

با توجه به آنالیز بسیار متغیر مواد غذایی، به خصوص بخش علوفه جیره مانند یونجه و سیلوی ذرت، بخش کنسانتره در جیره گاوهای شیری اهمیت فوق العاده ای یافته است و بالانس هوشمندانه آن قطعا خواهد توانست کمبودها و عدم بالانس های موجود در یک جیره را پوشش داده و در نهایت منجر به تولید جیره ای گردد که علاوه بر جبران کمبود ها، تمام نیازهای دام را نیز برآورده کند.

از طرف دیگر اگر از تامین مواردی چون انرژی و پروتئین و کلا بخش پر حجم کنسانتره بگذریم این بخش کم حجم کنسانتره است که نقش حیاتی را در یک جیره مطلوب بازی می کند. بخش کم حجم جیره دارای تنوع زیاد و مقادیر مصرف کم می باشد که این دو خصوصیت، دامداران محترم را مجبور می کند برای تهیه این اقلام و دسترسی دائم به آنها مقدار زیادی از نقدینگی و فضای انبار خود را به آنها اختصاص دهند. از طرفی میزان مصرف کم و تنوع زیاد این اقلام دقت تولید را در یک واحد دامداری شدیدا کاهش داده و زمان زیادی را نیز به خود اختصاص می دهد و در نهایت هم نمی توان از یک میکس مطلوب اطمینان حاصل نمود.

واضح است که اگر نتوان دقت کافی را در این کار مبذول داشت در نهایت شاهد نقایص فراوانی در فاز تولید و مصرف، تولید مثل و سلامت دام خواهیم بود که قطعا منجر به کاهش عملکرد و سود دامدار خواهد شد.

در همین راستا گروه تولیدی و بازرگانی کهن با هدف ارتقاء سطح کیفی در دامداری ها با مساعدت بخش فنی و انجام تحقیقات فراوان در طی سال های گذشته در نهایت کنسانتره هایی را برای گاو شیری تهیه نموده است تا با برطرف کردن نیازهای یک دامداری به این افزودنی ها بتواند در نهایت یک میکس ایده آل و ثابت را به دامداران محترم تقدیم نماید.

مزایای استفاده از کنسانتره گاو شیری

  • حذف خطای کارگری در هنگام تولید کنسانتره در دامداری ها
  • عدم نیاز به میکس ریز مغذی ها در هنگام تولید و حذف مشکلات انبارداری
  • فرمولاسیون دقیق بر حسب نیازهای دام با هر میزان تولید
  • کاهش هزینه های تولید به واسطه کاهش هزینه های حمل و نقل، انبارداری، کارگری و پرت افزودنی های جیره
  • افزایش سرعت تولید کنسانتره به واسطه عدم نیاز به وزن کشی های متعدد و وقت گیر
  • امکان حذف کلیه اقلام کم مصرف جیره از لیست خرید دامداری ها

نکته مهم در مصرف کنسانتره

در زمان مصرف این محصول از مصرف مکمل معدنی و ویتامینه، DCP ، جوش شیرین، اکسید منیزیم، نمک، کربنات کلسیم و توکسین بایندر خود داری نمایید.

ترکیبات موجود در کنسانتره خوراک دام

1- غلات آسیاب شده مانند جو، ذرت بعنوان مواد حاوی نشاسته و قند انرژی مورد نیاز دام را تامین کرده و این انرژی صرف تامین فعالیت های حیاتی مختلف بدن دام و تولید شیر و گوشت می گردد.

2- منابع پروتئین گیاهی: کنجاله های سویا، کانولا، تخم پنبه، این منابع جهت تامین نیتروژن مورد نیاز میکروفلور شکمبه جهت تولید پروتئین میکروبی، حاوی میزان زیادی پروتئین تجزیه پذیر در شکمبه هستند.

3- منابع پروتئین حیوانی: پودر ماهی به عنوان منبع حاوی اسیدهای آمینه و منبع پروتئین عبوری جهت تامین برخی اسیدهای آمینه ضروری در دام مورد مصرف قرار می گیرد.

4- تفاله چغندر قند: حاوی فیبر، مواد قندی زیاد بوده باعث خوش خوراکی کنسانتره می گردد. همچنین غنی از کلسیم است.

5- ملاس: ماده ای انرژی زا است که حاوی 50 درصد قند بوده و باعث خوش خوراکی و چسبندگی دانه های در کنسانتره می شود.

6- چربی ها: از آنجا که در دام های پر تولید بخصوص در هنگام استرس حرارتی و کاهش مصرف ماده خشک تامین انرژی به علت تعادل منفی آن در بدن مشکل است، مصرف چربی به عنوان یک منبع انرژی زا ، به افزایش تامین انرژی بدن توسط خوراک کنسانتره کمک می کند. همچنین برخی از ویتامین های محلول در چربی از طریق چربی ها به بدن دام منتقل می شوند.

7- ویتامین ها: ویتامین های D، A، و E نقش حیاتی در ساختمان اسکلتی بدن، واکنش های شیمیایی درون سلولی، رشد بافت ها، سیستم ایمنی دارند. مصرف بیوتین موجب کاهش بروز و مشکلات سم می شود.

8- مواد معدنی: کمبود هر یک از مواد معدنی موجب کاهش رشد، تولید و باروری دام و کاهش سیستم ایمنی می شود. همچنین کمبود برخی از مواد معدنی موجب بروز بیماری های متابولیک می گردد.

همچنین می توان از عناصر معدنی کم مصرف به شکل کیلاته با قابلیت دسترسی بیشتر در بدن استفاده نمود که این امر منجر به جذب بیشتر آنها در بدن و علاوه بر تامین نیاز این عناصر در بدن موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سطح سلامتی دام می گردد.

9- Elancoban (موننسین سدیم به شکل گرانول تولید شرکت الانکو آمریکا) : موننسین موجب افزایش میزان انرژی حاصل از تخمیر کربوهیدرات در شکمبه و افزایش تولید شیر می شود. همچنین مصرف موننسین در هنگام بروز اسیدوز باعث محدود شدن رشد باکتری های تولید کننده اسید لاکتیک در شکمبه شده و بروز آن را کاهش می دهد در گوساله های جوان موننسن جهت پیشگیری از بروز کوکسیدیوز مصرف می شود.

اهمیت مصرف کنسانتره در گاو شیری

با افزایش تولید شیر در اوایل دوره شیردهی، بدلیل افزایش نیاز دام به انرژی و پروتئین و ویتامین ها و مواد معدنی، علوفه مصرفی نیاز دام را برطرف نمی کند. لذا مصرف کنسانتره از عوامل ضروری و موثر برای ازدیاد تولید شیر در طول دوره شیردهی است. چرا که در صورت عدم مصرف کنسانتره کاهش وزن موجب کاهش باروری در دوره بعدی خواهد شد.

همچنین در دو ماه آخر آبستنی به دلیل رشد جنین و فشار روی شکمبه دام خوراک کمتری مصرف می کند، پس از زایمان با وجود اینکه رحم به حالت طبیعی خود بر می گردد و میزان مصرف علوفه به تدریج افزایش می یابد ولی این مقدار برای تولید شیر کافی نیست و در نتیجه می بایست حداقل 55 درصد جیره خوراک گاو را کنسانتره تشکیل دهد.

کنسانتره گاو شیری ممتاز

پروتئین این کنسانتره به طور معمول 20-21 درصد است. مقدار مصرف آن جهت تولید 40 تا 45 کیلوگرم شیر، روزانه 17 الی 18 کیلوگرم به ازای هر راس گاو و برای تولید 35 الی 40 کیلوگرم شیر، روزانه 16الی 17کیلوگرم به ازای هر راس گاو است.

کنسانتره جایگزین 60 الی 55 درصد از خوراک روزانه (ماده خشک مصرفی) می گردد و می بایست با علوفه (40 الی 45 درصد یونجه و سیلاژ ذرت علوفه ای) مخلوط شده و به مصرف هر راس گاو شیری می رسد.

کنسانتره گاو شیری

این کنسانتره به طور معمول 18- 18.5 درصد پروتئین دارد. مقدار مصرف آن جهت تولید 30تا 35 کیلوگرم شیر، روزانه 15الی 16کیلوگرم به ازای هر راس گاو و برای تولید 27 الی 30 کیلوگرم شیر، روزانه 13 الی 14 کیلوگرم به ازای هر راس گاو است.

کنسانتره جایگزین 45 الی 50 درصد از خوراک روزانه (ماده خشک مصرفی) می گردد و می بایست 50 الی 55 درصد علوفه ( یونجه و سیلاژ ذرت علوفه ای) مخلوط شده و به مصرف هر راس گاو شیری برسد.

کنسانتره گاو شیری کم تولید

این کنسانتره به طور معمول 17- 16 درصد پروتئین دارد. مقدار مصرف آن جهت تولید 22 تا 27 کیلوگرم شیر، روزانه 11 الی 12 کیلوگرم به ازای هر راس گاو و برای تولید 17 الی 22 کیلوگرم شیر، روزانه 10 الی 11 کیلوگرم به ازای هر راس گاو است.

کنسانتره جایگزین 40 الی 45 درصد از خوراک روزانه (ماده خشک مصرفی) می گردد و می بایست 55 الی 60 درصد علوفه ( یونجه و سیلاژ ذرت علوفه ای) مخلوط شده و به مصرف هر راس گاو شیری برسد.